MENÜ

Helloween

 

 

Ha lenne a metal zenének múzeuma, akkor a kiállított hírességek között mindenképpen ott szerepelne az a német együttes, mely a fémipari német nemzeti bajnokság első osztályában talán a leghíresebb csapattá vált. Jóllehet, indulása óta már vannak, akik túlszárnyalták a stílusalapító „,mestert”, ám az biztos, hogy - és akkor maradjunk a sportnál-ha a tornához hasonlóan az először bemutató személyről neveznének el egy-egy gyakorlatot, illetve stílust, a speed-metalt minden bizonnyal az együtes nevén emlegetnék.. Ez az 1984-ben alakult zenekar ugyanis egy olyan zenei világot hozott létre, mely véglegesen kialakította az ún. euro-power metal arculatának fő vonásait, kezdve a kétlábdobos sebes riffeléstől a magasan szárnyaló, himnikus dallamokig, az epikus témáktól a „happy” metál mókázó danolászásáig. A csapat nélkül valószínűleg nem - vagy más- lenne manapság a skandináv dallamos-metal birodalom, a szimfónikus olasz színtér, vagy a német teuton speed-lovasság is. Vajon mi lehet ennek a zenekarnak titka, kérdezhetnénk. A jó zenészek? A megfelelően agresszív, ám mégis könnyen befogadható zenei világ? A szintén stílusalapító énekes? Vagy csupán csak jó időben voltak jó helyen? Ki tudja, minden bizonnyal a felsorolt tényezők együttesen hozták létre azt a ma is élő és alkotó metal legendát, melynek neve Helloween.

A Helloween története 1978-ra nyúlik vissza, a Gentry nevű hamburgi zenekarhoz, melyben két fiatal német gitáros - kik énekelni is szerettek- Kai Hansen és Piet Sielck ábrándozott nagy ívű karrierről. 1981-ben Second Hell-re változtatták nevüket, és nem sokkal ezután csatlakozott hozzájuk két tehetséges zenész, Markus Großkopf (ex-Traumschiff) basszgitáros és Ingo Schwichtenberg dobos. Sielck azonban úgy döntött, pályát vált, s jóllehet maradt a zene mellett - hangmérnök lett- elhagyta a bandát, mely akkor már Iron Fist néven működött. 1982-ben egy helyi zenekar, a Powerfool gitárosa, Michael Weikath felismerte Hansen tehetségét, és megpróbálta átcsábítani saját bandájába. Mivel ez nem ment, úgy döntött, akkor ő fog csatlakozni vasököl szomszédékhoz. A szorgos underground munkának hamarosan meg lett az eredménye: a Noise nevű kiadó felkérte az akkor már klubszinten igen ismert zenekart, hogy szerepeljenek a hamarosan megjelenő Death Metal bemutatkozó-válogatás albumon. A fiúk megörültek a felkérésnek, és mivel nevüket túl sablonosnak találták, Helloween-re változtatták át. Schwichtenberg javaslatára a szóban szereplő „o” betűt egy tökre cserélték fel, ami aztán a csapat védjegyévé változott. A válogatáson a később alapművé változó „Metal Invaders” egy lassabb változata szerepelt, és az eredetileg a Powerfool-nak íródott Weikath szám, az Oernst Of Life.

1985-ben jelent meg a stílusalapító kislemez, a Helloween, melyet pár hónap múlva követett a Walls Of Jericho, rajta a Metal Invaders gyorsabb, agresszívebb változatával. Az album azon ritka lemezek közé tartozik, melyről minden szám klasszikussá vált, kezdve a Ride the sky-tól az ultragyors How Many Tears-ig. A németek a galoppozó tempókat a vágtával váltogatva olyan lovassági rohamot intéztek a hallgatóság ellen, melyben a harci kürtök leomnlasztották Jericho falait, és a heavy metal törvényét a kritikusok is feltett kézzel ismerték el. A nagylemez után még megjelent a Judas LP, majd az azt követő koncertsorozat új metal nagyágyúkat avatott. Az élő előadások ráébresztették Hansent, hogy hangja nem a legmefelelőbb a hatalmas turnékhoz, így a koncertsorozat végén már Ralf Scheepers a Tyran-ból vágta ki a magas c-ket. Scheeper azonban nem akart csatlakozni a Helloweenhez (persze később mégiscsak sikerült egy bandába összejönni a két fenoménnek, de az egy másik történet) Szerencsére a turné végére megtalálták azt az ideális énekest, ki 18 éves kora ellenére bármit ki tudott énekelni, technikája és hangja pedig a Helloween aranykorának egyik legfőbb letéteményesévé vált. Az aranyhangú énekest Michael Kiske-nek hívták, kivel aztán rakétaként törtek a csúcsra. 1986 végén egy dupla album igényével jelent meg a csapat a Noise-nál, akik azonban üzleti megfontolásból elutasították a tervet, így 1987 -ben csupán az első része jelent meg a metal klasszikus lemezei közé bekerülő "The Keeper Of The Seven keys"-nek.

A lemez aztán nagyot robbant, Amerikában és Japánban is metálfanok ezreit tette tökfej-rajongóvá. Az olyan power-speed bombák, mint a Future word, vagy az I’m Alive népszerűek lettek a keményebb, és a dallamosabb zenét szeretők körében is, az epikus Helloween-nel pedig a csapat progresszívebb oldalát is sikeresen bemutatta . A sikert meglovagolván aztán 1988-ban kiadásra került a második rész. Ha van az euro powernek alapműve, akkor a Helloween Keeper of the seven keys 2. albuma az. A banda olyan magasságokba emelkedett, ,ahol bizony nehéz volt megmaradni, amit a későbbiek igazoltak is. De 1988-ban a Helloween sikere csúcsán volt, ,a lemez világszerte az eladási listák csúcsán pompázott. Az MTV meghívta a bandát egy turnéra az USA-ba, ami Headbanger’s Ball Tour néven híresült el később, ,olyan csapatok társaságában, mint az Exodus és az Anthrax. Weikath megírta az Eagle Fly Free-t, Dr. Stein-t, és az epikus metálnóták etalonját, ,a Keeper Of The Seven Keys-t. Hansen fejéből pattant ki az azóta is az egyik leghíresebb Helloween nóta, az I Want Out, illetve a March of time. A fiatal énekesnek írhattak bármit, fantasztikus hangterjedelmével kiénekelte a hallgatót a bőrnaciból.

Az album egyenesen folytatta azt az utat, ,ami az első részen már tapasztalható volt. A fiúk visszavettek a Walls of Jericho és a Judas LP-k agresszivitásából, dalaik, ha nem is puhultak el, de azért jóval dallamosabbak lettek. Persze speed bombák itt is akadtak szép számmal, ám az I Want Out, és a Dr. Stein olyan örökslágerekké váltak, melyek utat nyitottak a metál zenét annyira nem kedvelők táborába is. A lemezen minden megtalálható volt, ,ami a mai neopower stílust jellemzi: nagyzenekari intro, germános speedelés, egy-két sláger, klasszikus ihletésű dalok, komolyzenei betét, és összetett, , epikus darab. Fantasztikus, hogy ebből az egy lemezből aztán mennyien táplálkoztak.

A fantasztikus siker azonban túl gyorsan jött, az együttes tagjai nem tudták feldolgozni a hirtelen egekig szökő elvárások okozta stresszt: a bandán belüli személyi problémák Kai Hansen kiválásához vezettek, ki megalapította a germán-metál másik alapvető csapatát, a Gammaray-t. Hansen helyére Roland Grapow került Hamburgból, és a világturnét már vele fejezték be. 1989-ben kiadták a több címen is megjelenő Live in the U:K. albumot, és a Noise kiadó-érezvén a viharfellegeket, gyorsan két válogatás albumot is a piacra dobott (The best, The Rest, The Rare és Pumpkin Tracks címmel.) A problémák aztán egy perben eszkalálódtak, mely során Helloween nem tudta maradéktalanul érvényesíteni a következő album kiadásának terveit, s az 1991-ben kiadott Kids Of The Century single már jelzett valamit a megváltozott irányvonalból. A Pink Bubbles Go Ape, jóllehet kereskedelmileg sikeres lett, a rajongók körében azonban finoman szólva is megosztott véleményeket generált. Jóllehet, az albumra 600 000 dollárt költöttek, mind hangzása, mind borítója (mind a címe, melyben senki ne keressen értelmet) katasztrofálisra sikeredett. A promóció sem volt kielégítő, és Kiske a Chameleonon kiteljesedő akusztikus mániájának is mutatkoztak a jegyei.
A szakma, és a közönség is megütközve fogatta az albumot, a rajongók a Keeper 3-at várták, a kritikusok pedig egy egészen mésfajta tovébblépési szándékot, vagy utat. Most, majd 15 év elteltével meghallgatva az albumot, ki lehet jelenteni, hogy nem volt azért annyira rossz, sőt, akadtak egész jó pillanatai is. Persze egy Keeper albumhoz viszonyítva valóban gyengébbnek tűnnek a dalok, ám ez nem mindegyik számra igaz:nekem a mai napig vannak olyan kedvenceim, melyeket a Keeper albumokkal együtt is meg tudok hallgatni (Kids of the century, Number One, Goin’ home) , a "The Chance", "Mankind" és a "Someones Crying" pedig máig is népszerúek, a koncertek biztos befutói.

A problémák gyökere ismételten a személyi konfliktusokban keresendő: az együttes a Kiske/Schwichtenberg, és Weikath/Grapow klikkekre szakadt. Weikath érezte, hogy hamarosan kenyértörésre kerül sor, így már ebben az időszakban megpróbálta barátját, Andi Derist átcsábítani a Pink Cream 69-ből.Deris azonban egyenlőre maradt. A fiúk érezvén a bajt, kapkodni kezdtek, melynek eredménye az 1993-ban megjelenő Chameleon album lett. Jóllehet ismét Tommy Hansen volt a producer, a lemez megpecsételte a zenekar sorsát. Az album eklektikussága egyenes leképeződése az együttes tagjai akkori kapcsolatainak, Kiske idegállapotának és lassan elhatalmasodó akusztika-mániájának, valamint az elvárások súlyának egy viszonylagosan rosszul sikerült album után. Elég, ha csak a lemez szerzőit nézzük meg: a számok alapján három szerző szólóalbumáról van szó, olyan zenei világképekről, melyek eléggé eltérnek egymástól s jóval túlmutatnak az addig megszokott Helloween univerzumon.

A hangvétel is jóval borongósabb, összetettebb, mint az addig megszokott Helloween happy érzés, a számok pedig igen nehezen emészthető, progresszív alkotások, sok lassú, akusztikus résszel, néhol jazzes beütéssel, hangszerkavalkáddal. A hosszabb, kifejtősebb szerzeményekben persze felüti fejét a jellegzetes Helloween dallamvilág, ám annak inkább a depresszív oldala, - belassított, ám furcsa mód azért fülbemászó dallamok. A progresszivitás olyan forrásokból is merít, mint a hetvenes évek pszichedelikusabb rockzenéje (revolution now) a harmincas évek dixiland-es jazze (when the sinner), illetve a sabbath borongós világa (I believe. )

Kiske természetesen jól teljesített a dalokban, ám ez kevés volt a sikerhez. Mivel mindenki a Keeper albumok harmadik részét várta közérthető dallamokkal, sodró tempóval, húzós riffekkel, értetlenül álltak az abszolút nem Helloweenes dalok hallatán, melyek nemcsak, hogy a heavy metál, de néhol a metál kereteibe sem fértek bele.

A Chameleon turnéja is rosszul sikerült,a Japán fellépések során Schwichtenberg teljesen a drogok hatása alá került, és képtelen lett folytatni a játékot, helyét egy session dobos, Richie Abdel-Nabi vette át. A problémák betetőzéseként az EMI kirúgta a bandát, és az új album felvételének megkezdése előtt két héttel bekövetkezett az, ami már régóta érlelődött: Kiske elhagyta a Helloweent.(nem akarok többé a metal kurvája lenni, hangzott híressé vált indoka, hát remélem, azért még egy-két fuvarra hajlandó lesz:D). Weikath persze kapva kapván az alkalmon, ismételten megkörnyékezte Derist, ki - mivel abban az időszakban nem nagyon futott a Pink Cream szekere- úgy döntött, tesz egy próbát a levitézlett tökfejesekkel. 1994 elején meglett az új dobos is, Uli Kusch személyében., és a Castle Communications is szerződést kötött a bandával. Ettől függetlenül a szakértők, és a rajongók többsége is úgy gondolta, vége a banda karrierének (Ne felejtsük, 1994-et írunk, a heavy metal tetszhalott állapotának súlyos éveibe léptünk.) Weikath-ék is tudták, amennyiben a következő album is bukta, végleg lehúzhatják a redőnyt. A Master Of The Rings azonban - ha nem is idézte fel a régi sikereket- kedvező fogadtatásban részesült: a némi ( mások szerint igen sok) Pink Cream ízzel is ellátott Helloween albumnak sikerült reményt kelteni az elpártolt rajongók körében és Andi Deris is bizonyította, hogy lehet élet Kiske után .Alig egy évvel később egy bónus lemez is kiadásra került, nem kevesebb, mint hét B oldalas szerzeménnyel. 1995 márciusában azonban ismét kísértett a múlt: a teljesen összeomlott volt dobos, Scwichtenberg Hamburgban öngyilkos lett. Az ő emlékének ajánlották aztán a már teljen kiforrott, újabb stílusban fogant következő lemezt, a The Time Of Oath-ot. Az 1996-os anyag egy olyan jellegzetes Helloween album lett, mely remekül ötvözte a megszokott - és elvárt - dallamvilágot a modernebb zenei megoldásokkal. A Nostradamus ihlette lemez bivalyerős soundja, és helyenként meghökkentően agresszív riffjei bizonyára mosolyt csaltak azok arcára is, kik az elmúlt évek alatt elfordultak a csapattól, és a régi rajongók is örülhettek, hogy kedvencük az idők szavának megfelelően meg tudott újulni- a korábbi értékek megtartásával.

Ami rögtön feltünhetett a hallgatónak, az a szokatlanul kemény hangvétel. Persze vannak a lemezen lágyabb szerzemények, mint az If I Knew, vagy a Million to One, ám az olyan speed-power bombák, mint a szinte thrash-be hajló We Burn, a zakatoló Before The War, vagy a süvítő Kings will be Kings szinte visszanyúlnak a Walls of Jericho keményebb világához. Természetesen nem maradhatott el a lemezről a Helloweenre olyannyira jellemző bohóckodó happy dal, az Anything my mama don’t like, és a zászlóshajó megasláger sem, mely stílusosan a Power címet kapta. A lemezen két hosszabb, kifejtősebb dal is helyet kapott. A Mission Motherland a Helloween történetének talán legtökösebb riffjével induló, bombasztikus dallamtémával operáló, és világzenés betéttel rendelkező indulós csoda, a The Time of the Oath pedig monton riffelésű, nyomasztó- szinte Sabbathos- világú, ám fülbemászó refrénű dal, Trouble-ös zakatolással és doomos belassulással.

A turné aztán visszahozta a régi sikereket, melyet a hat hónappal később kiadott „High Live” koncertalbum is remekül prezentál. A Japánban igen erős rajongótáborral rendelkező banda meg is hálálta a beléje vetett bizalmat (1996-ban a BURR nevű japán magazin őket választotta az év metál bandájának), és 1998-ban egy 4 CD-ből álló Box setet jelentettek meg (Pumpkin Box) a legnagyobb sikerekkel és érdekes interjúkkal.

A következő sorlemez bizonyította, hogy a banda nem a múlt morzsáit csipegetve akar vegetálni; időnként olyan staccato riffek jönnek szembe, amiket mondjuk egy Annihilator-lemezen várna az ember. A bedurvítás azonban nem ment a színvonal rovására, mindössze csak egy újabb színnel tették gazdagabbá a Helloween palettát. A súlyosságot kiválóan ellenpontozzák a továbbra is jelenlévő dallamok, mind az ének, mind a gitár szempontjából, Deris hangjának pedig további árnyalatait ismerhettük meg, kezdve a Halfordos sikoltozástól a megabrutál Push-ban, folytatva Lemmy-s dörmögésig a Laudete Dominum-ban. Nem véletlen, hogy az Iron Maiden előbandájaként turnézhattak: sokak szerint az akkori időszakban helyet cserélhettek volna a főbandával is. 2000-ben a sikerek hatására kiadót váltottak, előtte azonban - a szerződések értelmében kihoztak még egy lemezt a Castle égisze alatt: ez volt a feldolgozásokat tartalmazó „Metal Jukebox”, rajta azzal az ABBA feldolgozással, mely a világnak csúfjára lemaradt a metal tribue to ABBA albumról. Az új kiadó a metal nagyágyú Nuclear Blast lett, és a produceri székbe is a heavy metal új prófétája, a halottébresztő Roy Z ült. A változásnak meg is lett az eredménye: a The Dark Ride minden idők legsúlyosabb, legmodernebb és legsötétebb Helloween albuma lett, mélyre hangolt gitárokkal, komor dallamokkal, modern riffekkel. A kezdő sampleres, horrorszerű nyitány után a Mr. Torture dühödt zakatolása , az Escalation gépszerű dohogása, a Mirror, Mirror monoton őrülete, a the Departed depresszív segélykiáltása, és az Inmortal tragikus szerelmi hangulata bizony nem a szokványos happy metal feelinggel borította be a lemezt (azt egy gyásztökfej tette a fekete alapon). Nos, bár elég rossz eladási eredményeket produkált az album,(pedig ha jobban megfigyeljük, bizony ott vannak a számok mélyén a helloween-i dallamok , jóllehet észlelésüket megnehezíti a jótékony sötétség) , a szakma szerint ez volt a Helloween egyik legelőremutatóbb lemeze, olyan utat jelölve ki, melyet aztán egy másik csapat járt be, de erről később. Weikath azonban egyenlőre nem akart ezen az irányvoinalon maradni, -ő egyébként is mindig a könnyedebb hangvételű, "cukormázas", speedelő számokhoz ragaszkodott- és ez újabb konfliktusokat okozott a csapaton belül. Grapow és Kusch elképzelései a Dark Ride világát tükrözték, ám a banda másik fele Weikath mellé állt, így a turnét követően a két sötét utazó (a dark ride egyébként az amerikai szlengben a kábítószeresek utolsó lövéses útját is jelenti) kivált a csapatból.és megalakították a Masterplant, melybe énekesnek a svéd csodapacsirtát, Jorn Lande-t sikerült megnyerniük.

2001-ben, a kiválást követően Mark Cross került a dobok mögé a német Metallium-ból. A gitáros személye azonban továbbra is kérdéses maradt.Egy ideig úgy volt, hogy sikerül leszerződtetni Henjo Richter-t a Gammaray-ből, ám a producer, Charlie Bauerfeind javaslatára a Freedom Call zenésze mellett döntöttek. Sascha Gerstner jó választásnak bizonyult mind emberi, mind zenészi kvalitásait tekintve, így a csapat már bátran nekiláthatott az újabb albumnak. a felvételek kezdeténél azonban ismét beütött a krach: Cross megbetegedett, és nem igazán volt képes feldobolni a témákat. A csapat kénytelen volt Mikkey Dee-t (Motörhead, ex King Diamond) felkérni, hogy a felvételek alatt ideiglenesen segítse ki őket. Sajnos mivel Cross betegsége tartósnak bizonyult, a lemez turnéján már Stefan Schwarzmann (ex Accept, ex UDO) űlt a bőrök mögé. A "Rabbit Dont Come Easy" (ismét egy furcsa cím, az élet nehézségeire utal) visszatérést jelentett a speedelősebb, derüsebb világhoz, jóllehet azért itt is vannak modernebb megoldások: a Never be a star az egyik legnagyobb menetelős himnusz lehet,a Sun 4 The Word pedig visszautal a Dark Ride modernebb megközelítésére. A lemez nagyobb része azonban a könnyedebb, slágeresebb irányvonalat követi- sajnos azonban hiányzik belőlük az Oath és a Better than raw dühödt spiritusza- ráadásul a lemez zárószáma, az epikusabb Nothing To Say reaggie-s ütemeivel meg sem közelíti az egyébként remekül kidolgozott "többtételes Helloween szimfóniákat".Hiába nyúltak vissza a nyolcvanas évekhez, a szintézis nem igazán sikerült, ezúttal nem sikerült olyan monentumot alkotni, ami egységbe foglalta volna az egyébként jó dalokat is tartalmazó lemezt. A rabbit turnéja 2003 szeptemberében kezdődött, hatalmas show-val, a rage vendégszereplésével (no, pont nem őket kellett volna, a rushba ágyazott power istenek bizony a budapesti koncerten lejátszották a színpadról mainstream kollégáikat).Sajnos Schwarzmann egyesek szerint személyes okok, mások miatt pedig mert nem tudta lejátszani a gyors speed témákat, otthagyta a zenekart, amely úgy döntött, hogy megvalósítja a rajongók régóta várt álmát, a Keeper of the seven keys harmadik részét. Az új dobos Dani Löble lett a Rawhead Rexx volt ütőse, kinek aztán múltbéli tevékenységéből, és a kijárt speed iskolából adódóan nem jelentett gondot a percenkénti 190-es tempó sem. A Keeper III. 2005-ben jött ki, dupla formátumban, és ezzel a címmel igen sok kockázatot vállaltak a srácok. A Keeper I-II. a heavy metal alapművei lettek, több nemzedék nőtt fel dalaik bűvöletében. Az öregebb rajongók a cím hallatán újra akarták élni a régi varázst, a fiatalok pedig szerettek volna úgy lelkesedni az anyagért, mint apáik tették azt az első két részért.

Nos, a szándék megvalósítása felemásra sikerült. Ami most jön, az a szubjektív véleményem, valószínűleg sokan nem értenek velem egyet, azoktól előre is elnézést kérek.Számomra a Helloween kétfajta dimenzióban alkotott nagyott: az epikus számok világában, és a tiszta, egyszerű slágerek szintjén: A Keeper III. két hosszú száma maradéktalanul beváltotta a várakozásaimat: az első a nyolcvanas évekbeli fantasy emlékeket idézi fel bennem, a másik pedig progresszív dallamorgiát zúdít rám, olyan refrénnel, melytől az "egyszerűbb" lányok kedvenc állatának bőre borít el. A kedvenc együtténekeltetős slágert is megkaptam a Silent Rain képében, ám mindezek mellett úgy érzem, sok ez a 78 perc, és a lemez a vége felé töltötthús jelleget ölt. Mindenesetre a lemez pozitív oldala annyira erős, hogy mondhatom azt: nem csalódtam.

Elérkeztem a jelenhez, s a jövő sejtelmesen bizonytalan. Hogyan tovább? Keeper négyre valószínűleg már nem számíthatunk, ám Kiske és Kai Hansen közeledése a Helloweenhez felvillantja minden rajongó titkos álmát: a reuniont (hacsak egy koncertsorozat erejéig is).
S hogy mennyire reális ez? Kiske hívő lett, és az AOR színtéren próbál az élvonalba törni, a következő szólóalbuma valószínűleg vízválasztó lesz a továbbiakat tekintve. Kai Hansen remekül megvan a jóval egyenletesebb teljesítményt nyújtó Gammaray-ben, de ha képes félrerakni a régi sérelmeket, talán egyeztetni tudná a két csapat koncerttervét. Az más kérdés, hogy Andi Deris mit szólna ehhez, s hogy mennyire lenne etikus a reunion meglépése (Deris annak idején nem volt hajlandó Kiske-t kitúrni a csapatból).Mindenesetre az biztos: a Helloween az új évezredben is többé -kevésbé megőrizte azt a státuszt, amit a nyolcvanas évektől fogva elért: az új albumuk megjelenése mindig a heavy metal nagyon várt pillanataihoz tartozik, és ennél azt hiszem nincs sok fontosabb egy metalcsapat életében. Jericho falait még mindig döngetik a riffek!

Discográfia:

Soralbumok:

Helloween EP - 1985
Walls Of Jericho - 1985
Keeper Of The Seven Keys Part I - 1987
Keeper Of The Seven Keys Part II - 1988
Pink Bubbles Go Ape - 1991
Chameleon - 1993
Master Of The Rings - 1994
The Time Of The Oath - 1996
Better Than Raw - 1998
The Dark Ride - 2000
Rabbit Dont Come Easy - 2003
Keeper Of The Seven Keys Part III.- The Legacy - 2005

Koncertlemezek:

Keepers Live - 1989
I Want Out Live - 1989

Live in the UK - 1989
High Live - 1996

Válogatások, feldolgozások,karaoke albumok:

Helloween/Walls Of Jericho/Judas - 1988
Pumpkin Tracks - 1989
The Best, The Rest, The Rare - 1991
Keeper Of The Seven Keys Parts 1 & 2 - 1993
Pumpkin Box - 1998
Karaoke Remix Vol. 1 - 1998
Karaoke Remix Vol. 2 - 1998
Metal Jukebox - 1999
Treasure Chest - 2002

A zenekar tagjai:

Andi Deris - ének (1994-napjainkig)
Michael Weikath - gitár (kezdetektől-napjainkig)
Sascha Gerstner - gitár (2002-napjainkig)
Markus Grosskopf - basszusgitár (kezdetektől-napjainkig)
Dani Loeble - dob (2005-napjainkig)

Korábbi tagok

Kai Hansen - ének (kezdetektől-1986) - gitár (kezdetektől-1988)
Michael Kiske - ének (1987-1993)
Roland Grapow - gitár (1988-2001)
Ingo Schwichtenberg - dob (kezdetektől-1993)
Uli Kusch - dob (1994-2001)
Mark Cross - dob (2001-2003)
Stefan Schwarzmann - dob (2003-2005)

 

 

 

MetallicA

 

 

1982-ben alakult amerikai együttes.

Eredeti felállás: Cliff Burton basszusgitár;

Kirk Hammett gitár;

James Hetfield gitár, ének;

Lars Ulrich dob.

A CD online megvásárolható !

1982-ben San Franciscoban Lars Ulrich alapította az együttest. Eleinte speed/heavy metal zenét játszottak. Az első albumok hangzását Dave Mustaine gitárosnak (ma Megadeth) köszönhetik. Az első két album megjelenése után, új énekest kerestek, mivel James Hetfield nem volt megelégedve a hangjával. Akkoriban az Anthrax mai frontemberét próbálták megszerezni. De sajnos még laszszóval sem tudtak maguk elé invitálni profibb énekest. A Master of Puppets album már inkább Trash metal zene volt. Ennek az albumnak a turnéján játszottak együtt utoljára Clifford Burton- nal, mivel ő egy tragikus buszbaleset következtében meghalt. A következő album felvételén már Jason Newsted basszusgitáros játékát hallhatjuk. Innentől kezdve ő a csapat basszusgitárosa. 1991-ben kiadták ( James Hetfield és Lars Ulrich fő közreműködésével) az eddig több mint 15 millió eladott példánnyal büszkélkedő albumot: a METALLICA-t. Ez a lemez mára már multiplatina lemez lett, az évszázad metal albuma. Ezután a lemezgyártásban 6 év következett, ám eközben a turnézás nem állt le. A banda történetében ebben a néhány évben zajlottak a legnagyobb turnék. Ebben az időszakban (1993) adták ki a LIVE SHIT BOX-ot amely egy 3 CD/MC-ből, 2 videókazettából és egy könyvből álló koncertalbum. Ekkoriban kezdék hosszú hajukat fokozatosan vágni, míg végül az 1996-os LOAD album megjelenésére egészen rövidre nyíratkoztak. Ez az album sok helyen felháborodásokat okozott, lazasága és dallamossága miatt. De ezeket az embereket, akik nem voltak a Load-dal megelégedve, egy hatalmas világkörüli turnéval kiengesztelték. Megmutatták nekik, hogy mi fán terem a kemény rock! 1997- ben megjelent a LOAD folytatásának szántRELOAD album, amely már újra keményebb riffeket tartalmaz. A The Memory Remains című számban Marianne Faithfull énekesnő is hallható. Az első és a második számból ( Fuel, Memory remains) kislemez is készült. Ezek után a GARAGE INC. album került kiadásra, amelynek első CD-jén új felvételek, feldolgozások vannak, többek között: Thin lizzy, Mercyful Fate, Black Sabath.  Közben James Hetfield és Lars Ulrich is házas ember és apa lett, Kirk Hammettel egyetemben. 1999. április 21-22-én nem mindennapi koncertet adtak a San Franciscoi szimfónikus zenekarral, Michel Kamen karmester vezetésével. Együtt adták elő régi nagy kaliberű számaikat, és két új számot is. Ezután újabb hatalmas világkörüli turné következett, melynek során (1999. jún. 3.) hazánkat is meglátogatták. Lars Ulrich egy későbbi nyilatkozata szerint, az új albumhoz 2000, nyarán fognak hozzá, és nem valószínű hogy lesz még világkörüli turnéjuk. Az új korong végül is 2003-ban látott napvilágot, miközben a banda tagjai egy ideig  a Napster nevű zenei letöltőhálózattal voltak elfoglalva. Jason Newsted 2001-ben megvált a zenekartól, helyét Robert Trujillo (ex Ozzy Osbourne/Suicidal Tendencies) foglalta el. Hosszabb szünet után végül 2008-ban ismét jelentkezett az együttes, új albumuk címe: Mágneses Halál.

Nagylemezek:

Kill Em All (1983)

Ride The Lightning (1984)

Master Of Puppets (1985)

Garage Days Revisted (1987)

And Justice For All (1988)

Metallica by Metallica (1991)

Live (1993)

Load (1996)

Reload (1997)

Garage Inc. (1998)

S & M (Explicit) (1999)

St. Anger (2003)

Death Magnetic (2008)

 

Nightwish



A Nightwish ötlete 1996 egyik éjjelén született, mikor Tuomas barátaival a tábortűz körül ült. Az első három dalt 1996 októbere és decembere között vették fel, ezeket még akusztikus hangszereken játszották. Ebben az időben a csapatnak három tagja volt: Tuomas, Tarja, és Emppu. Jött az ötlet: legyen dobosuk. így csatlakozott hozzájuk Jukka, az akusztikus gitárt pedig lecserélték elektromos gitárra. Néhány hét gyakorlás után stúdióba vonultak, 1997 áprilisában. Ekkor felvettek hét dalt, amelyek az Angels Fall First album korlátozott kiadásán találhatóak. 1997 májusában a Nightwish aláírt egy szerződést a Spinefarm kiadóval, két lemez felvételére. Augusztusban stúdióba mentek és rögzítettek négy új dalt.

01.jpgMielőtt az Angels Fall First album megjelent volna, a The Carpenter c. dal bekerült a nyolc legjobb közé a finn hivatalos slágerlistán. Ugyanezen a listán a legjobb 31-be került az Angels Fall First album, amit november elején adtak ki. A Nightwish első fellépése 1997. december 31-én volt, Kitee városában. Ezen a télen a Nightwish csak hét koncertet adott, mert Jukka és Emppu sorkatonai szolgálatát töltötte, Tarját pedig lekötötték tanulmányai. 1998 áprilisában elkezdték az első videoklipp, a The Carpenter forgatását. Ezt május elején bemutatták Jyrki-ben (egy TV műsorban). Tuomas és Tarja interjút is adott ekkor.
A következő nyáron a basszista Sami Vanska csatlakozott a csapathoz. Nyáron az új dalokat gyakorolták, majd stúdióba vonultak augusztus elején. A felvételek október végére készültek el. November 13-án a Nightwish Kitee-ben koncertezett, itt készítették a Sacrament Of Wilderness videoklipjét. Ennek a dalnak a kislemeze november 26-án jelent meg, az új albumot pedig Oceanborn-nak nevezték el. Ez december 7-én jelent meg. Az Oceanborn sikerén mindenki meglepődött. A finn albumok hivatalos listáján az ötödik helyre ért fel, és a Sacrament Of Wilderness hetekig az első volt a kislemez listán. 1999 telén három hónap alatt a Nightwish számtalan koncertet adott országszerte, ezenkívül szerepelt a Lista Chart Show-ban is. Tavasszal az Oceanborn-t kiadták külföldön is. Májusban a zenekar ismét koncertezni indult, két országot bejártak, majdnem az összes rock fesztiválon játszottak. Ebben az időben felvették a Sleeping Sun c. kislemezt. Augusztusban ezt kiadták Németországban, ezen még megtalálhatóak voltak a Walking In The Air, Swanheart és az Angels Fall First c. dalok is. Németországban csak ebből a kislemezből 15.000 példány fogyott el egy hónap alatt. Augusztusban értesültek, hogy az Oceanborn és a Sacrament Of Wilderness aranylemez lett. Ekkoriban 26 koncerten vettek részt Európában a Rage nevű német zenekarral.
02.jpg
2000 elején a banda ismét stúdiómunkába kezdtett, elkezdték harmadik album felvételeit. A munkát kisebb megszakításokkat végezték, mivel közben a finn Eurovíziós Dalfesztiválon is szerepeltek a Sleepwalker c. dallal. A Nightwish már az első körben bejutott a döntőbe, de az elsöprő közönségszavazat ellenére csak a második helyet kapta. Az új albumot, a Wishmaster-t májusban adták ki. A Wishmastour Kitee-ből indult. A show után a Nightwish átvette az Oceanborn-ért, a Sacrament Of Wilderness-ért, a Walking In The Air-ért és a Sleeping Sun-ért járó aranylemezeket. A Wishmaster egyből a finn albumok toplistája első helyére ugrott, és ott is maradt három hétig. Közben ez a lemez is aranylemez lett. A rajongók és a média is egyetértett abban, hogy ez az album legyen a hónap albuma a német Rock Hard magazin 2000 júniusi számában, Bon Jovi és az Iron Maiden ekkor megjelenő lemezei mellett. A Wishmaster a német lista 21., és a francia toplista 66. helyezését érte el. A Wishmaster World Tour, elsőként a nagy fesztiválokon folytatódott Finnországban, majd Dél-Amerikában 2000 júniusában. A három hetes koncert turné Brazíliában, Chilében, Argentínában, Panamában és Mexikóban úgy végződött, hogy a csapat a legpozitívabb tapasztalatai közt tartja számon. Ezt sikeres koncertek követték a Wacken Open Air-en, a Biebop Metal Festival-on és az első európai turnén a Sinergy-vel és az Eternal Tears Of Sorrow-val. Novemberben a Nightwish két koncertet is adott a kanadai Montrealban.A Nightwish következő terve egy teljes koncert DVD és VHS kiadása, továbbá egy limitált példányszámú CD volt, melyet csak Finnországban lehet kapni. A DVD és VHS anyaga végül a 2000. december 29.-én előadott tamperei koncert lett. Az anyag 2001 áprilisában jelent meg Finnországban és 2001 nyarán világszerte. A koncert végén a Nightwish tagjai átvették a Wishmaster-ért járó platina-, és a Deep Silent Complete-ért járó aranylemezt.2001 márciusában a Nightwish tagjai ismét stúdióba vonultak, hogy rögzítsék Gary Moore klasszikus Over The Hills And Far Away c. dalát, két új dallal és az Astral Romance újrafelvételével egyetemben. A végső verzió 2001 júniusában jelent meg. A német (Drakkar) verzió tartalmaz hat koncertfelvételt is.Az Over The Hills And Far Away után következett egy limitált példányszámú kiadvány, mely az első négy korongot tartalmazza, díszcsomagolásban. A CD-ken Tarja arcának részletei láthatók, a belső borító beillik egy kisebb könyvecskének is.

 

03.jpg

A Nightwish ismét aláírt egy szerződést a Spinefarm Kiadóval egy albumra vonatkozóan, mely 2002 nyarán jelent meg. Ez az album lett a Century Child, melyen többek közt szerepel Webber The Phantom Of The Opera c. művének feldolgozása is. Ezen az albumon már az új basszerük, Marco Hietala játszik, sőt néhol Tarjával duettezik. A stílus kicsit kiforrottabb, de sokak szerint nem az, amit a Nightwishtől megszoktak. A csapat ekkor visszavonult, mert Tarja operaénekesnőnek tanul, a többiek pedig az új album anyagán dolgoznak.

2003. június 5-én a Nightwish Magyarországra látogatott, a Summer Rocks fesztivál keretében.
Már megvásárolható a Nightwish új koncert DVD-je, End Of Innocence címmel.

04.jpg

A csapat készíti negyedik stúdió albumát, mely a Once címet viseli. Ehhez már készül az első videoklip is, Nemo címmel. Az együttes 2004. május 22-én egy hatalmas show-val egybekötött lemezbemutató koncertet ad a Kitee-i jégcsarnokban. Jegyeket márciustól lehet kapni a Nightwish hivatalos honlapján. A nagy sikerű Kitee-i koncert után hamarosan megjelenik a Nightwish ötödik nagylemeze, a Once. A korongon nagyzenekari kísérettel és kórussal játszanak, aWish I Had An Angel pedig egy betétdal lesz az Alone in the Dark c. mozifilmben.

Az ötödik album az európai Billboard listán az első helyet szerezte meg. Az albumon Marco sokat énekel, míg Tarja inkább lágy hangon játszik közre, és a legjelentősebb szerep a nagyzenekarnak jut. A Dark Chest Of Wonders, Wish I Had An Angel,Planet Hell nagyszerű dallamait felülmúlja a Ghost Love Score, mely egy kisebbfajta opera. A jó előre beharangozott a Nemo inkább a nagyközönség igényeit elégíti ki – a videoklipjén már látszik a magasabb költségvetés, azonban még mindig nem képes a zenekar megszabadulni a berendezett stúdiójelenetek alkalmazásától.

A zenekar fél éven belül két nagy sikerű koncertet is adott Budapesten. 2005. október 23-án megtartották a Once turné legutolsó és egyben leghatalmasabb, -látványosabb koncertjét a Hartwall Arénában, Finnországban – az anyag rögzítésre került. A koncert után közvetlenül a Nightwish tagjai nyílt levélben szólították fel Tarját a távozásra, különösen személyes, de üzleti okokra is hivatkozva. Legnagyobb problémájuk Tarja férje, és egyben menedzsere jelenléte, és az, hogy szerintük nagyon megváltoztatta a régen oly szeretnivaló lányt. Tarja két nappal a levél megjelenése után szintén nyílt levéllel válaszolt. A kedélyek sokáig nem csillapodtak. Megtudhattuk, hogy egyik fél sem hagyja abba a zenei karriert – a zenekar új énekesnőt kezdett keresni világszerte, Tarja fiútestvére albumán működik közre, és aláírta első szólólemezésről szóló szerződését a Universal Music kiadóval.

Közben a DVD megjelenése elől is elhárultak a jogi akadályok, és június 2-a óta megvásárolható az anyag, amiről nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy profi munka: fantasztikus hangzás és képi világ, effektek és felvételek, és megdöbbentő extra film található rajta. Tuomas több interjúban említette, hogy az összes új dal kész van már, mintegy 15 darab. Szeptemberben vonulnak stúdióba, hogy rögzítsék a zenéket, az új énekesnővel pedig decemberben szeretnének elkezdeni dolgozni, így az új album 2007 közepére várható.

05.jpg

2007. május 24-én bemutatták az új énekesnőt, aki nem más, mint Anette Olzon – Anette bemutatkozása több fórumon is megtörtént: egy videospotban, a Nightwish hivatalos honlapján, és természetesen az új dallal, mely az Eva címet kapta. A 24-i bemutatkozás után további három dalrészletet publikáltak – valamint a zenekar bejelentette több amerikai koncert dátumát, továbbá, hogy az album szeptemberben fog megjelenni. A zenekar 2008. március 5-én ismét Magyarországra látogatott, hogy az itthoni közönségnek is bemutassa az új albumot, és nem utolsó sorban Anette-et.

Kisebb pihenő és pár kiadvány (The Sound of Nightwish RebornMade In Hong Kong and Various Other Places) után új setlisttel új turnéba kezdett a zenekar, ami 2009 szeptemberében, Helsinkiben ért véget.

Tagok

Anette Olzon

nightwish011.jpg1971. június 21-én született, Svédországban él. Hobbijai közé tartozik az edzés, a könyvek, ruhák és a hatalmas séták a rengetegben. Semmilyen káros szenvedélye nincs. Zenészcsaládból származik, egész gyerekkorától kezdve énekelt. 17 éves korában csatlakozott első zenekarához, végül kikötött az Alyson Avenue nevű bandában, mellyel két közös albumot is kiadott. 21 éves korában egy rockoperában lépett fel. A koppenhágai zenei konzervatóriumban vett órákat egy magántanártól, manapság, amikor szükség van rá, szintén magántanárhoz jár, de már Malmöbe. Kedvenc helyei többek közt Lappföld, Ausztrália, Új-Zéland, Izland és Egyiptom. Rémálma, hogy elveszti a hangját és hogy nem tud majd olyan jól énekelni, ahogy szeretne. Kedvenc könyvei Paolo Coelho munkái, valamint Dan Brown-tól az Angyalok és Démonok. Kedvenc itala az enyhén ízesített ásványvíz és a vaníliás vodka, kedvenc ételei közt főleg távol-keletieket tart számon. Kedvenc állatai a lovak és a macskák, legkedvesebb filmjei a Titanic, a Gladiátor és még sok más. Kedvenc tévé műsorai leginkább a Született feleségek és a Jóbarátok.

 

Marco Hietala

Marco

1966. január 14-én született, jelenleg a finnországi Keravában él. Szereti a sci-fi, fantasy, horror könyveket, a mozit. 20 éve basszusgitározik és gitározik, ez alatt az idő alatt zene- és dalszerzőként is dolgozott. Zenei teóriát hallgatott, énekelt és akusztikus gitáron játszott 4 évig. Zenélt a Tarotban, Sinergyben, Metal Gods-ban, és a Conquestben. 5 éve foglalkozik stúdiómunkákkal is. Kedvenc étele a Lenkki, itala a Karhu, finn sör, filmje A Gyűrűk Ura, írója J. R. R. Tolkien, David Brin, Larry Niven, Vernor Vinge és Greg Bear, együttesei a Black Sabbath, Deep Purple, Rainbow, Pantera és a Soundgarden, évszaka a nyár. Rémálma, hogy elveszíti a kreativitását. Életfilozófiája: Perrkkele…

 

Tuomas Holopainen

Tuomas

1976. december 25-én született, jelenleg a finnországi Kiteeben él. Hobbijai a zene, mozi, túrázás, utazás. 8 éves korában zongorázni, majd 9 évesen klarinétozni kezdett, aztán zeneelméletetből diplomázott. Szaxofonon játszott egy jazz-zenekarban, klarinéton rézfúvós zenekarban. Kedvenc étele a mexikói és a sushi, inni kávét szeret. Kedvenc filmje A rettenthetetlen, Az álmosvölgy legendája, Gladiátor, kedvenc rendezője James Cameron, színésze Morgan Freeman. Legjobban A Gyűrűk Urát szereti olvasni, érthető módon kedvenc írója J. R. R. Tolkien és Stephen King. F. Hans Zimmer, Danny Elfman, Vangelis és a Pantera zenéjét szereti, kedvenc évszaka a tél. Utálja a pókokat. Életfilozófiája: Az útnak soha nincs vége…

 

Jukka Nevalainen

Jukka1978. április 21-én született, jelenleg a finnországi Joensuuban él. Imádja a mozgást: úszik, tollasozik, de nem feledkezik meg a zenéről sem. 8 éves korában kezdett dobolni, de az első öt évben csak heti fél órát gyakorolhatott. Azóta azonban különböző bandákban teljesedhetett ki tudása, és tehetsége. Kedvenc étele a burgonyapüré steak-kel, tejet iszik, illetve Leijonaviinát almalével. Kedvenc filmje a Gladiátor, a rendezők közt Ridley Scottot tartja a legtöbbre. Kedvenc színésze Russell Crowe, olvasni Az őszi alkony sárkányai c. könyvet szereti a legjobban. Margaret Weis, David Eddings a kedvenc írói. Fülét Dream Theater-rel és Stratovariusszal kényezteti. Kedvenc évszaka a nyár. Rémálma a Music Television. Életfilozófiája: Úgy megélni minden napot, mintha az lenne az egész élet.

 

Erno Vuorinen

Emppu

1978. június 24-én született, jelenleg a finnországi Keravában él. Szeret „lógni, semmittenni”. Magántanulóként kezdett gitározni 12 éves korában, azóta különféle bandákban pengette a húrokat. Ha megéhezik, legszívesebben marhahúst eszik, melyet konyakos szószba mártanak, és legkedvesebb itala a sör. Nem néz TV-t, sőt igazán kedvenc filmje sincs, de a kedvenc színésznője a szépséges Sandra Bullock. Leggyakrabban forgatott könyvének címe: 1001 pozíció, de amúgy olvasni nem nagyon szokott. Szabadidejében legszívesebben Yölintu-t hallgat, de igazán nem tud választani egy kedvenc együttest sem. Kedvenc dala viszont van: a Helloweentől az I want out. Kedvenc évszaka a késő nyár vagy a kora ősz. Rémálma, hogy duettet énekeljen Tuomasszal egy koncert alkalmával. Életfilozófiája: Sex, Drugs and Rock & Roll!

 

Ex tagok

Tarja Turunen

Tarja

1977. augusztus 17-én született, jelenleg Argentínában, a férjével él. A zene a munkája és hobbija egyben. Annak idején tanára segítségével kezdett énekelni és zongorázni az általános iskola alsó tagozatában. Később egy zenei kollégiumban furulyázott. Ezek után a savonlinnai főiskolán klasszikus éneket, és zenei színházat tanult. Mikor ezzel végzett, a Sibelius Akadémián egyházi zenét tanult. Jelenleg szakosodik a klasszikus énekre. Kedvenc étele a csirke, itala a száraz vörös bor, filmje a Gladiátor, rendezôje Ridley Scott, színésze Russell Crowe, dala Von eviger liebe (Brahmstól), évszaka a tavasz, rémálma, hogy egyik reggel arra ébred, nincs hangja. Életfilozófiája egy szóban leírható: Mosoly!

 

Sami Vänskä

Sami

Sami Vänskä 1976. szeptember 26-án született, jelenleg a finnországi Kiteeben él. Hét éve tanul basszusgitározni magántanárnál. Eleinte néhány metal-bandában játszott, majd a Nightwish előtt, a Nattvindens Grĺtban találkozott Tuomasszal. Kedvenc étele a pizza, és legurít néhány sört. Kedvenc filmje a Száll a kakukk fészkére, sorozata az X-akták, rendezője Steven Spielberg. Kedveng írója Stephen King, könyve tőle A talizmán. Legszívesebben Rush-t, Primus-t, RHCP-t, Death-t, Pantera-t és Manowar-t hallgat. Kedvenc évszaka a nyár.

 


Angra

 

 

Ötödik albumát préselte ki magából a brazilok egyik fémes üdvöskéje, mégpedig egy olyan albumot, melyhez mesélős történet kapcsolódik. Meg sem állunk a XI. századig, ahol egy Árnyékvadász nevű bátor vitéz hadakozik a számára fontos eszmékért. Szövegkönyvem nincs, így csupán ennyit, mogyihéjban...

A cucc előállításánál olyan ismerős arcok bábáskodtak, mint a Hansen-Kürsch bűnszövetség, illetve Sabine az Edenbridge soraiból. Ez nem is csoda, hisz az Angra csak véletlenségből született ama távoli kontinensre. A Spread Your Fire himnikus szélvészként döfi szügyön a mit sem sejtő hallgatót. Leömlő kórusok, fénysebesség, virgázás és áriázás egy kupacban. Az Angels and Demons alatt a sodrás mit sem lanyhul, míg a kevésbé kapkodós Waiting Silence, illetve a kifejezetten lírai Wishing Well percei végre némi szuszhoz juttatnak. Ezerrel felpörög a Temple of Hate, melyben felzendül Kai "Kis Vuk" Hansen összetéveszthetetlen hangja is. A Shadow Hunter akusztikus dél-amcsi hangulattal indít, de ez ne tévesszen meg senkit. A nóta nyolc perce inkább az elszállós, agyaskodóbb oldalát villantja fel a zenekarnak. No Pain for the Dead, állítják egy alapvetően nyugis, mégis erőteljes dalban, melyben vonósok húzzák a romantikus hangulati aláfestést Sabine éneke mellé. Szenvedélyes, szép duett. Hansi "Tolkien" Kürsch ráspolyozza magát a szintén változatos Winds of Destination hullámain. Előbb sebes és szigorú a tempó, majd zongorás-szendergő, végül ismét beszilajul...

A Sprouts of Time és a Morning Star a különcebb, "alkotósabb" darabok közé tartoznak, melyekben nyomát sem leljük a loholó Angra hangulatoknak - noha ez utóbbi nóta néhol úgy bekeményül, mint a megkövült mammutpotyadék. Lírai kezdést követően magával ragadó energia áraszt el bennünket a Late Redemption hallatán. Végül pedig - bónusz lehet, mert nincs feltüntetve a sorban - egy tisztán szimfonikus, nagyzenekaros, fejedelmi kompozíció zárja az albumot. Nagyon odatették.

Élvezetes, kellemes órát tölthetünk el az Angra (és barátaik) társaságában. Igényes, színvonalas muzsika onnét a távolból.

 


 

Szavazás

Válassz
Poer Metal
Grind Metal
Heavy Metal
Trash Metal
Folk Metal
Viking Metal
Death Metal
Black Metal
Gore Metal
Doom Metal
Progresszív Metal
Glam Metal
Industrial Metal
Keresztény Metal
Asztali nézet